måndag 11 april 2011

syskonrivalitet..

Jag snöar på i konfliktträsket.. Klurar fortfarande på sällskapsspelet och dess roll som katalysator för riktiga konflikter. Speciellt mellan syskon. På Wikipedia står det att sällskapsspelets största funktion är att folk ska umgås och ha trevligt och det stämmer ju, men jag tycker ändå ofta att helt andra känslor kan dyka upp. Det blir liksom större saker som står på spel än vem som vinner monopol.. Om jag förlorar kan jag lätt känna att jag inte bara är dålig på monopol utan också dålig i allmänhet. Om vinnaren dessutom är ens syster kan det lätt bli lite infekterat.. Jag gjorde om några monopolkort för att illustrera..

Pratade med en kompis som bidrog med ett fint minne av ett parti kubb mellan henne och en bror som slutade med handgemäng.( C häcklade J. J blev arg på riktigt och kastade ett kubb trä på Cs fot.C fick magiska krafter och gjorde en nacksving på J. J tappade besinningen och far i huset fick brotta ner J, medans C lyckades sätta sig i säkerhet och låsa in sig..) Konstigt att man aldrig hör att någon blir dödad i kubb.. 

När jag klurade vidare på den vålsamma aspekten av syskonrivalitet kom jag att tänka på Kain och Abel. En riktig syskonrivalitets klassiker som måste vara nånslags ur-inspiration till syskonrivalitetsmotivet i  böcker och film. Har spanat in massa tjusiga målnigar som föreställer just Kain och Abel. Jag tycker att många är riktigt tjusiga i sin dramatiskhet. Jag tänker att de kan inspirera mig när jag klurar vidare på dessa fantastiskt spännande ämnen.

Abel retade Cain när de spelade kubb.


Abel varvade Cain i Rappakalja


..

3 kommentarer:

  1. åhhh, vi kan väl spela spel någon dag. det kommer som sagt få igång lite konflikter.. :)

    SvaraRadera
  2. You bet Simon! Jag har dock en känsla av att du är helt överjävlig..

    SvaraRadera
  3. Spela geni, spela geni, spela geni!

    SvaraRadera