lördag 25 september 2010

gruppåverkan..

I början av veckan hade vi en workshop som handlade om att undersöka hur en grupp påverkas av hur olika folk beter sig inom gruppen. Vi var uppdelade i små grupper och flyttade runt till olika stationer där vi skulle göra olika bilduppgifter. Vid varje station fick vi en ny lapp med instruktioner om hur vi skulle bete oss, typ "Du är väldigt snäll och hjälpsam". Tyvärr var jag väldigt dålig på att genomföra uppgiften. Jag var bara sur och omotiverad och kunde bara göra ytterst kassa försök att bete mig som det stod på lapparna. I mitt fall blev wokshopen snarare en undersökning i hur en grupp påverkas av att ha en gruppmedlem som inte vill vara med och medverka i en workshop om gruppåverkan. Jag tror att jag påverkade min grupp ganska negativt. Det är ju inte så kul att gå in för en uppgift om någon i gruppen inte gör det. Ur mitt eget egoistiska perspektiv är jag ändå glad att jag var med och inte bara gick hem i stället. Jag kommer ju i mitt framtida yrke stöta på elever som inte alls vill samarbeta när jag håller egna enligt mig fantastiska workshops och då tror jag att det är bra att jag själv vet hur det är att känna sig oförmögen att genomföra en uppgift.. Eleverna är ju dessutom inte vuxna och kan inte bara strunta i att vara med på lektioner som inte passar dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar