onsdag 26 januari 2011

Galleribesök

Har på uppmaning av lärarlaget gjort en konstrunda på blandade gallerier tillsammans med klasskamrater.
Vi betade av ganska några stycken. Intrycken är lite blandade. Lars Lerin på galleri Nils Åberg var ganska jobbig. Jag tycker egentligen mycket om Lars Lerins konst men själva utställningsmiljön kändes lite som en dyr jobbig butik där man inte har råd att köpa nåt. Det hade varit enormt jobbigt att vara där med elever.. Tydligen var inte herr konstnären själv särskillt förtjust i att bilderna ställdes ut och då känns det som att det inte kan bli så himla muntert. (skvallerlänk)

Sen besökte vi ett galleri som först såg tomt ut, men vid närmare titt såg man att det var stora smutsvita papper uppsatta på väggarna. Galleristen var väldigt tillmötesgående och förklarade verkens storhet men det blev lite "Kejsaren är naken" feeling, så vi gick sakta baklänges ut genom dörren.

Roligast var helt klart Nordhems konst och design. De hade fortfarande kvar julsalongen, och det var mycket som var intressant och roligt. Ganska många ex HDKare om jag förstått rätt. Jag tycker att det verkar som att det nästan alltid är skoj grejer där, och ägarn som är så hygglig verkar hålla en sund linje för att försöka få in lite nytt blod i gallerivärlden. Jag skulle faktiskt nästan kunna känna mig bekväm med att stövla in där med ett gäng elever.

Ja, och så lite reklam till sist för alla som har vägarna förbi Malmö (alla har alltid vägarna förbi Malmö)
Hälsa på hos Galleri Gordon. De är ambitiösa och vill väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar