söndag 3 oktober 2010

Läsvecka: Vad är förändring?

Denna vecka har vi haft läsvecka på temat förändring. Man fick välja själv vad man ville läsa så länge man höll sig inom ämnet. I fredags diskuterade vi ämnet kopplat till vad folk läst och till vårt blivande yrke.  Jag gillade formen för uppgiften väldigt mycket. Det var kul att få tid att nörda in sig i ett ämne, och det blev spännande att höra vad  alla andra i klassen hade läst och klurat på.

 Själv snubblade jag över en spännande artikel skriven av en kvinna som heter Jos Boys Den handlade om identitet, arkitektur, företeelser som skateboarding och mobiltelefoner och  olika sätt att uppfatta förhållandet mellan dessa grejer. Dels försöker författaren ge en bild av hur olika synsätt ser ut och dels ifrågasätta dem och komma med förslag på nya sätt att uppfatta förhållandet mellan platser och människor och saker... Det var ganska svårt att hänga med i resonemanget, men ganska mind blowing också. Jag har aldrig ens tänkt på att det finns ett särkilt sätt att se på förhållandet mellan människa och rum, men det finns det ju.. Det finns tillochmed flera sätt och de är dessutom öppna för ifrågasättande. Författaren skriver att

 "until we can shift the frames through wich much architectural and cultural theory views the world, we will continue to limit "how"we can see the relationships between identity and space."

Jag har lite svårt att greppa vad detta innebär, men jag tycker att det belyser hur vårat sätt att uppfatta verkligheten är beroende av olika faktorer och dessutom utvecklas hela tiden. Jos är inne på att vissa sätt att uppfatta förhållandet mellan t.ex. platser och personer kan verka så självklara att man inte ser att det är ett av flera möjliga synsätt. Och då kan vara svårt att se eller ifrågasätta vilka mekanismer som gör att man har det synsättet man har.. Detta är nog nyttigt att experimentera med, både i min egen hjärna och med framtida elever. Jag ska ju ändå utifrån min uppfattning av världen lära ut saker till unga människor.. tänk om min världsuppfattning grundar sig på föreställningar som är är helt bananas..Kidsen ska ju också gärna ha användning av det jag har lärt dem i framtiden, men då kanske man ser saker på ett helt annat sätt och så är det de lärde sig i skolan helt irrelevant..   Jag tycker att projektet som vi gjorde med det offentliga rummet var inne och tassade lite kring de här tankegångarna eftersom vi då hade möjlighet att ifrågasätta och röra till lite i egna och andras beteende i offentliga miljöer.

Avslutar det här bloggkalaset med en gammel video där skumma saker är på gång i förhållandet mellan människa och rymd.. Tyvärr kan jag inte lägga upp länken direkt så det är bara att klicka sig vidare 

På gensyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar