torsdag 7 oktober 2010

Lärandeteorier

Det finns en hel massa teorier kring hur lärande inom bildämnet går till och ideer om  hur man i enlighet med dessa  lär ut bild på bästa sätt. Vi har fått i uppgift av lärare Susanne att fundera över hur teorierna kan ge vägledning i vårat förhållningssätt i lektionsplanering...

Jag har inte riktigt tagit mig samman och lärt mig vilka teorier som är vilka. Tänkte dock skärpa i hop mig och skaffa lite koll. Jag tror att det finns några tydliga poänger med  att lära sig vad olika forskare har kommit fram till. Främst kanske för att själv kunna upptäcka vilken slags kunskap och vilket slags lärande de uppgifter man ger eleverna faktiskt grundar sig på. Jag är fortfarande inne och tassar i Jos Boys tankegångar från förra inlägget. Nämnligen att det är bra att upptäcka att det finns strukturer som gör att man ser på världen på ett visst sätt och om man upptäcker att detta synsätt inte är det enda självlklara utan ett av många kan man börja analysera mekanismerna bakom det.  Det finns väl alltid en risk att man gör en lektion på samma sätt som man är van vid att lektionerna såg ut när man själv gick i skolan, för man tänker att så ser en typisk bildlektion ut. Kan man se att ett sånt lektionsupplägg inte är den självklara formen för lärande utan  grundar sig på en teori av flera, har man nog större möjlighet att reflektera över om varför man gör sina lektioner som man gör. Och om det är ett bra upplägg för det man vill att eleverna ska lära sig.

 Man behöver kanske inte välja en favoritteori som man tycker är fullständigt rätt, de flyter väl in lite i varann. Men jag tror ändå att det kan vara bra att veta vilka ideer om lärande som stämmer mest in på sina egna. Mest för att kunna backa upp sin lektionsplanering med lite vetenskaplig proffsig auktoritet. Om elever eller lärare skulle ifrågasätta ens metoder är det nog bra att kunna motivera sina val genom att stödja sig på nåt mer än att man har en känsla av att det funkar...

Här är några fina exempel på lärare som verkar bygga sin undervisning på helt olika teorier. frågan är bara vilka..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar