tisdag 17 maj 2011

detta har hänt..

VAD HUR VARFÖR?: Nu börjar slutresultatet närma sig.. det är fortfarande i delar och jag är inte fullständigt klar över hur det exakt kommer att se ut, men det blir en liten interiör från ett hem. (Två väggar ett fotoalbum lite böcker lite sällskapsspel osv.) Hemmet tillhör en famlij som lägger överdrivet stor vikt vid tävlandet. Att vara bäst. Jag har valt att överdriva för att jag vill belysa och leka lite med känslan man kan ha när man spelar spel. Känlsan att det är viktigt att vinna för att man tror att det spelar roll för ens värde som människa, eller känslan av man är sämre eller mindre älskad än sitt syskon för att man ritar sämre eller dylikt. Jag vill att den som ser på min gestaltning skall känna att det verkar nästan normalt men lite skevt, och att man genom att titta på grejerna anar en konflikt mellan familjens båda syskon Kalle och Anna. Jag har döpt dem till Kalle och Anna för att jag vill ge en hint om att det finns en koppling till historien om Kain och Abel. Detta vill jag göra för att jag under processens gång har insett hur gammalt och episkt motivet syskonrivalitet, avunskjuka och tävling mellan syskon är. Även om väldigt få personer skulle döda sitt syskon på riktigt kan nog känslan av att man skulle vilja göra det ligga och lura. Jag har valt att ha med ett förändrat monopolspel för att sällsapsspelet är en så lustig arena där man under ordnade former kan kriga mot sina familjemedlemmar. Enligt min erfarenhet finns det en risk att riktiga konfliker startas under spelandet och jag tror det är för att man går in i kampen med riktiga konflikter under ytan och  helt plösligt är det sjukt viktigt att vinna i yatzy för det handlar inte om att vinna i yatzy utan om att man måste vinna för då är det bevisat att man är en bättre människa än sitt syskon. Jag har under arbetet läst boken East of eden där Kain och Abel motivet behandlas. I en väldigt viktig episod spelar två bröder ett spel. Den ene råkar för en gångs skull vara bättre än den andre vilket får förloraren att nästan ta livet av vinnaren. Det fick mig att tänka på mig och min systers speluppgörelser som såklart inte slutat i blodbad och inte har någon som helst betydelse för utomstående. Men utifrån vårat perspektiv har en kamp i rappakalja storslagen tyngd.




Prosessen.. Började med att jag pratade med min syster för henne har jag ju haft sjukt mycket konflikter med. vi pratade om ett spelbråk vi hade när vi var nästan vuxna som antog stora proportioner. Då fastnade jag för iden med att arbeta med syskonkonflikt och sällskapsspelet som konfliktarena. Jag grejade lite med ett monopol i paint och det kändes kul, men jag visste inte riktigt hur eller om jag skulle jobba vidare på det.  kain och abel kom in tidigt också men mest som ett luddigt koncept för jag hade inte funderat så mycket på det. Sen åkte jag på påsklov och hade lite olika trådar av ideer som hängde runt. Tänkte kanske att jag skulle fota olika syskon som tävlade mot varandra men det blev lite tradigt. Jag undersökte sällskapsspelen som jag vuxit upp med och fotade dem. Jag blev inspirerad av hur oskyldigt roligt personerna såg ut på förpacknigen jag tyckte det var komiskt att tänka på vilka konflikter som kanske fanns bakom fasaden och när jag la upp bilderna på bloggen kom jag på att jag ville berätta en historia om en sådan familj. Jag kom på att jag ville bygga som en scen ur deras hem. Jag var först inne på att göra som en brottsplats och att kanske det ena syskonet hade dödat det andra in affect. Men sen ångrade jag mig för det kändes övertydligt. När jag skulle göra en interiör i ett hem så passade iden att göra ett spel in för det kunde placeras i hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar