tisdag 9 november 2010

studieresa!

Shallallalala! Allt är roligt när man går på bvk. Strålande tider! Jag blev glad av förra måndagens handledningsseminarium som utvecklades till lite av ett kvartsamtal. Kul med reflektion och feedback.
Förra veckan spenderade jag på resande fot. Jag företog mig en studieresa till Malmö för att undersöka vad staden hade att bjuda på förutom lasermän och falafel. Jag hittade två saker.

Sak 1. Stad solidar. En liten koj-by som folk bygger i protest mot rådande bostadspolitik. Alla får vara med och bygga. Såg inte jättemysigt i regnet.. men ändå. En festlig protest jämfört med att sitta hemma och gnälla.



Sak 2. Ibland kan det vara knepigt för unga konstnärer att få plats att ställa ut sin konst. De kreativa ungdomarna på Galleri Gordon löste problemet genom att skaffa sig en egen atelje/galleri. Nu kan de ställa ut sin konst när de vill. Det är bra att bli påminnd ibland om alternativet "gör det själv" När inte staten/samhället/kulturen bidrar med tillräckligt mycket roligheter. Om man kommer förbi kan man få kaffe.



Malmö får en fyra i betyg. Ett starkt plus var de kreativa miljöerna som jag fick uppleva. Men det faktum att det regnade och att en galen mördare härjade i staden sänkte betyget. Till slut hamnade jag i dåligt sällskap, blev vilseledd och förlorade vart ända korvöre på spel och dobbel. Sen åkte jag hem igen.



                                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar